Børn

Hvordan opstår funktionsforstyrrelser i led og muskler i børn?

Børn i alle aldre kan få problemer med led og muskler. Børn udfordrer deres kroppe og er ofte meget fysisk aktive. De leger, klatrer, løber, cykler og hopper samt dyrker sport mm. De falder og slår sig på forskellig vis utallige gange i deres barneår, hvilket som regel er harmløst. Ind imellem får et barn dog en skade. Nogle gange er man klar over, at barnet har en skade, hvis barnet klager over smerter. Men børns kroppe er smidige og kompenserer let for et funktionelt problem. Derfor kan symptomerne hurtigt forsvinde, men et funktionelt problem kan være opstået, uden at man ved, at ens barn er i gang med at skabe et længerevarende problem i kroppen. Så nogle gange er det først, når barnet bliver voksent, og ikke længere har den samme smidighed, og der eventuelt er kommet flere skader til, at man opdager symptomer fra tidligere skader.

Som grundregel kan man sige, at har barnet ikke smerter, så er det selvfølgelig godt. Det næste du som den voksne skal forsøge at lægge mærke til, hvis du mistænker en skade, er symmetri. Bruger barnet begge arme lige meget, begge ben lige meget, drejes hovedet lige meget til begge sider osv. Kravler, går, løber barnet afslappet og symmetrisk. Eller virker barnet til at være mere stiv end normalt eller halter.

Hvornår skal man reagere på børns smerter?

Børns smerter bør ikke negligeres. Du skal lytte til dit barn og stole på det barnet fortæller. Muskelømhed forsvinder typisk efter et par dage. Varer symptomerne længere end dette, kan det være tegn på et behandlingskrævende problem. Ligeledes er det vigtigt, hvis et barn klager over de samme specifikke symptomer i perioder, som fx rygsmerter eller hovedpine. Dette er som regel udtryk for et reelt problem.

Man ved, at børn med fx lændesmerter har større risiko for også at døje med lændesmerter i voksenlivet. Det er derfor en god ide, at behandle og forebygge fx lændesmerter, hvis barnet klager over dette.

Hvilke symptomer kan være forårsaget af funktionsforstyrrelser i kroppens led og muskler?

• Skæv ryg eller nakke
  • Øget lændesvaj
  • Indadroteret ben eller fod
  • Rygsmerter
  • Hovedpine
  • Vokseværk
  • Vedvarende klager over smerter efter fald eller slag
  • Dårlig balance eller evne til at koordinere motorisk
  • Forsinket udvikling af grov- og finmotorik
  • Koncentrationsbesvær
  • Læse- og skrivevanskeligheder
  • Problemer med forstoppelse
  • Problemer med sengevædning
  • Fysisk uro
  • Sensitivt humør
  • Mellemørebetændelse, astma, vokseværk og forstoppelse:

Bemærk venligst:

Det er vigtigt at understrege, at lidelser som f.eks. astma ikke kan helbredes med kiropraktik. Alligevel oplever mange astma patienter – børn som voksne – en væsentlig reduktion i deres astma symptomer og dermed ofte i deres medicinbehov, efter kiropraktisk behandling. Det skyldes, at de gener der følger med astma belaster de led og muskler der er involveret i vejrtrækningen. Dette kan forårsage spændte muskler og fastlåste led, der efter kiropraktisk behandling mildner astma symptomerne. Reduktion i brug af astma medicin bør dog altid foregå i samråd med egen læge.

• Vokseværk

Symptomerne på vokseværk er ofte smerter, mathed eller stivhed i benenes muskler. De kommer som regel om aftenen eller om natten med intervaller på en uge eller mere. Før i tiden, når et barn havde ondt i benene om natten, benævnte man det for vokseværk i den tro, at smerterne kom, fordi knoglerne voksede og udvidede sig. I dag ved man, at dette ikke er forklaringen på smerterne. Smerte er kroppens måde at fortælle på, at der er noget galt. Hvis smerten ikke respekteres, kan den blive kronisk. Derfor bør man ikke ignorere signalerne!

Smerterne kan skyldes overanstrengelse hos børn, der fysisk er meget aktive. Leddene kan blive irriterede, og der kan opstå spændinger i de omkringliggende muskler. Der anbefales nedsat aktivitetsniveau.

Det er vigtigt, at få undersøgt, hvorfor smerterne kommer, da muskler og led ellers kan tilpasse sig en dårligere funktion. Det betyder, at smerten vil gå væk, men der kan opstå en stivhed, som vokser med barnet. Regn ikke med, at det blot er noget, barnet vokser fra!

• Unge med hovedpine

En del børn og unge klager ofte over hovedpine. Nogle tolker det som besværligheder omkring skolestart, præstationspres, koncentrationsbesvær eller stress. Men det kan også skyldes problemer med muskler eller led. Det er vigtigt at få det undersøgt.

• Børn med motoriske problemer

De fleste kiropraktorer har registreret meget positive resultater ved behandling af børn med motoriske problemer som fx dårlig eller forsinket motorisk udvikling, rastløshed, indlæringsvanskeligheder, hovedpine eller nakkesmerter. Man bør undersøge, om en forsinket motorisk udvikling skyldes funktionelle problemer i bevægeapparatet. Det kunne fx være fastlåsninger i rygsøjlen eller i bækkenet. I så tilfælde bør man prøve, om motorikken forbedres efter at låsningen er fjernet.

• Kiropraktisk behandling af børn.

Behandlingen af børn er meget skånsom og tilpasset deres størrelse, alder og tilstand. Børn reagerer ofte meget hurtigt på behandlingen med bedring efter blot et par behandlinger. Dog kan et længere forløb med kontrolkonsulatationer være nødvendig efter alvorlige skader f.eks. efter fald eller trafikuheld. Forløbet afsluttes, når funktionerne i led og muskler er normale igen..