Gravide

Gravide kan behandles under hele graviditetsforløbet. Der er ingen risiko for fosteret/barnet ved at modtage kiropraktisk behandling. Hos Aktiv Kiropraktik kan gravide behandles frem til fødselstidspunktet, selvom maven fylder. Vore behandlerbrikse kan indstilles og sænke midterstykket, så der er plads til maven.

Typiske smerter i forbindelse med graviditet.

Gravide kvinder udvikler ofte smerter tværs over lænden og i bækkenet, hvor smerterne eventuelt trækker om i lysken og/eller i det ene eller begge ben. Nogle oplever allerede disse smerter sidst i det første trimester, selvom maven sjældent fylder det store på dette tidspunkt. Andre gravide mærker det først senere i graviditeten. Smerterne opstår sandsynligvis pga de fysiske ændringer i livmoderen, en ændret holdning i ryggen og/eller hormonforandringer.

Når den gravides mave fylder meget, får kvinden et ændret bevægemønster. På grund af den voksende mave ændres kroppens tyngdepunkt, hvilket belaster rygsøjlens facetled (se ordbog). Man kan ikke længere bøje forover på samme måde, som man plejer. Den nederste del af brystryggen overtager meget af den bevægelse, som er påkrævet ved foroverbøjning, da lænderyggen ikke længere kan bøjes så let pga maven. Dette gør, at gravide ofte udvikler smerter mellem skulderbladene og midt på ryggen, hvor smerterne eventuelt trækker rundt mod brystet, og/eller man får svært ved at trække vejret ordentligt igennem.

Bækkenløsning eller bækkenlåsning?

Gravide kvinder med smerter i lænd og bækken tror ofte, at de har bækkenløsning. Heldigvis er det de færreste, som har bækkenløsning. Langt de fleste har et låst bækkenled i stedet, forårsaget af den ændrede belastninger under graviditeten. De hormonelle forandringer under graviditeten forårsager en større løshed i leddene, da ledbånd og ledkapsler bliver mere elastiske. Det er fra naturens side indrettet sådan, at bækkenet kan give efter når barnet passerer gennem fødselskanalen.

Man taler kun om bækkenløsning, når der er udtalt løshed i 2 eller tre af bækkenets tre led. Bækkenet består af to led bagtil og leddet ved skambenet. Tilstanden forsvinder ikke, før man har født. Den gravide rådes til at aflaste bækkenet ved at ligge. Nogle får en vis lindring af smerterne ved hjælp af akupunktur, som vi tilbyder her hos Aktiv Kiropraktik.

Efter fødslen:

Kvinder som har haft problemer med smerter i graviditeten, kan med god gavn kontrolleres hos kiropraktor efter fødslen. Fødslen er en stor belastning for lænderyggen og bækkenet. Der kan være opstået funktionelle forstyrrelser i leddene og musklernes bevægelser i især bækken og lænd. Bevægeligheden i ryg og bækken må tilstræbes at normaliseres hurtigst muligt, og for at opnå smertelindring og bedre funktion. Derved er den nye moder bedst rustet til at håndtere de nye opgaver og udfordringer omkring amning og pasning af hendes nyfødte.

Behandling af smerterne:

Smerter hos gravide, som er til stede pga ledfastlåsninger og muskelsmerter, kan behandles med god effekt hos en kiropraktor, hvor følgende behandlingsformer ofte vil benyttes: manipulation, triggerpunktsbehandling, akupunktur og/eller massage. Er graviditeten udelukkende årsagen til smerternes opståen, vil nogle gravide have tendens til, at smerterne bliver ved med at opstå, indtil de har født. Disse gravide vil det være hensigtsmæssigt at følge og behandle ind i mellem frem til fødslen.