Iskiassmerter

Iskias smerter er egentlig en fællesbetegnelse for smerter, der trækker ned på bagsiden af låret, og også ofte videre ned i underbenet til foden.
Iskiasnerven er en stor nerve, der dannes af nerverødder i lænden. Iskiasnerven løber gennem balden og ned på bagsiden af låret, hvorefter den forgrener sig i mindre nerver til læg og fod. Iskias smerter er altså smerter i denne nerves forløb.

Iskias smerter kan have mange forskellige årsager. Nerven kan blive klemt eller irriteret forskellige steder i sit forløb. Ved selve ryghvirvelsøjlen kan nerven blive irriteret af en diskusprotusion eller diskusprolaps, slid i hvirvelsøjlens led m.m. I balden kan nerven blive klemt af en muskel kaldet piriformis (den pæreformede muskel). Og ved slidgigt i hoften kan, der også opstå iskiassymptomer.

Almindeligvis skyldes iskiassmerterne dog en kombination af problemer i led og muskler i den nederste del af ryggen og balderne. Symptomerne vil så oftest ændres i forbindelse med forskellige bevægelser – fx blive bedre ved gang og forværres ved at sidde for længe. Et sådant problem kan behandles af en kiropraktor med manipulation af de involverede led samt bløddelsbehandling af de involverede muskler. Der instrueres også ofte i strækøvelser af de involverede muskler.