Behandlingen kan bestå af flere forskellige elementer, alt afhængig af hvad kiropraktoren vurderer der er brug for, her er nogen eksempler på behandlingsformer der anvendes her på klinikken:

Manipulationsbehandling, dette er en ledfrigørende behandling, den har til formål at genoprette normal bevægelighed i et bevægeindskrænket led.

Mobilisering, er en form for mildere manipulationsbehandling, bruges især til ældre mennesker og små børn. Er ikke helt så effektiv som manipulation.

Bløddelsbehandling, herunder triggerpunktsbehandling og tværfibermassage, dette er forskellige former for massage, hvor fx. spændinger i muskler eller beskadigede/irriterede sener/ledbånd bearbejdes for at sikre en hurtigere opheling.

Akupunktur/dry needling, muskelakupunktur for at løsne op for spændte muskler, kan fx bruges som smertelindring ved discusprolapser. Ikke at forveksle med klassisk akupunktur.

Øvelser/stabiliserende træning, disse bruges for målrettet at styrke muskulaturen og dermed stabiliserer bevægelserne i fx hvirvelsøjlen. Øvelserne gennemgås her på klinikken, og det er så meningen, at du selv skal arbejde videre derhjemme.

Forskellige former for gentagne bevægelser, bruges ved specielle former for ryg-, eller nakkesmerter, ofte kaldet McKenzie øvelser.

Forskellige former for passive/aktive stræk og Muskel energi teknikker (MET), bruges hvor en eller flere muskler er blevet for korte.

Funktionsanalyse/holdningsanalyse, gennemgang af dit bevægemønster og din holdning ved udførelse af specifikke opgaver, herunder holdningskorrektion og ergonomi.

Information/rådgivning, er en vigtig del af et hvert behandlingsforløb. Det kan være information om hensigtsmæssige måder at løfte på, hvordan man forholder sig når man har akutte smerter osv.

Andre behandlingsmuligheder er:

Mulligan