Førstehjælp ved akut opståede smerter i bevægeapparatet

 

Her på siden er der gode råd til dig der har akutte smerter i bevægeapparatet. Generelt kan man sige, at det ved akutte smerter er en god ide at få undersøgt og fastlagt årsagen til smerterne.

Gode råd om isbehandling, ved akutte smerter er isbehandling klart at foretrække, kulden trænger ind i det påvirkede væv og får irritationen til at falde til ro. Kulden kan som regel ikke fjerne smerterne fuldstændig, men kan i langt de fleste tilfælde lindrer smerterne. Til isbehandling kan bruges specielle poser netop til dette formål, eller man kan bruge en pose frosne ærter eller lignende. Brug følgende råd:

Der lægges et viskestykke eller lignende mellem isen og huden.

Der køles i ca. 15 minutter.

 

Vent i 1½-2 timer, og gentag behandlingen.

Gode råd om ro og bevægelse, ved akutte smerter i bevægeapparatet er det vigtigt, at man så vidt muligt prøver at holde sig i gang. Længere tids sengeleje gavner aldrig, og kan i værste fald være direkte skadeligt. Det er en god ide ofte at skifte stilling, og hvis man kan, er det en god ide at udføre lette bevægeøvelser. Man skal selvfølgelig passe på ikke at overbelaste det berørte område, og hvis man har tungt fysisk arbejde, kan det være en ide at sygemelde sig et par dage, indtil de værste smerter er ovre.

Anbefalinger ved akut opståede lændesmerter:

  1. Hold dig i gang, undgå længere tids sengeleje.
  2. Køl med is, 15-20 minutter hver anden time, dette kan lindre dine smerter.
  3. Manipulationsbehandling (se ordbog), kan afhjælpe smerterne hurtigere.
  4. Der ligger sjældent alvorlige lidelser bag ondt i ryggen, smerterne vil gå over igen.