Brystrygsmerter

Hvad er brystryggen?

Brystryggen er den del af ryghvirvelsøjlen, hvor ribbenene danner ledforbindelse med ryghvirvlerne. Ribbenene gør, at brysthvirvelsøjlen har mindre bevægelighed end lænden og nakken. Udover tilstedeværelsen af ribbenene er opbygningen af brysthvirvelsøjlen lig den øvrige hvirvelsøjle, med bruskskiver imellem hvirvlerne og små styreled (facetled; se ordbog) bagtil på hvirvlerne.

Årsager til smerter i brystryggen:

Problemer/smerter i brystryggen skyldes oftest låsninger i facetleddene. Det betyder, at der er nedsat og smertefuld bevægelighed i leddene og muskelspændinger i området (tilsammen kaldes tilstanden facetledssyndrom; se ordbog). Facetledssyndrom ses også ved hold i nakken eller lænden.

Symptomer på smerter fra brystryggen

Symptomerne er smerter i det involverede område og/eller smerter i et andet område, som en nerve fra det involverede område har kontakt med. Fx føles smerterne ofte i siden eller helt frem til brystbenet foran på brystkassen. Dertil kan komme andre symptomer, som at man ikke kan trække vejret rigtigt igennem, kraftige smerter ved at hoste og nyse, samt smerter ved drej med overkroppen. Symptomerne kan minde om dem, der ses ved blodprop i hjertet. En dansk undersøgelse viser faktisk, at 13% af dem der bliver indlagt med brystsmerter og mistænkes for at have en blodprop i hjertet, i stedet har et facetledssyndrom i brysthvirvelsøjlen.

Kroppens bevægelser hænger sammen. ”Et svagt led” kan give gentagne symptomer. Her vist som brystrygen.

Behandling:

Når alvorligere lidelser er udelukket, er kiropraktisk manipulationsbehandling en særdeles effektiv behandling af brystrygsmerter. Den spændte muskulatur behandles med fx triggerpunkts-behandling (se ordbog) eller massage.

Nogle mennesker har tendens til, at facetleddene i brystryggen låser. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt i en periode at blive løsnet med manipulationsbehandling, fx med en afstand på 1 måned mellem behandlingerne, samtidig med at ryggens muskulatur sideløbende styrkes og strækkes.