Musearm og computerskader

Smerter i arme, håndled, albuer, skuldre, nakke og hovedpine. Alle disse symptomer, og flere til, kan fremkaldes ved for meget eller ved forkert computerbrug. I takt med at computere er kommet ind overalt på arbejdspladserne, og computerne ligeledes snart står i alle hjem, er problemet med computerskader nærmest eksploderet. Hvis man sidder foran skærmen i timevis hver eneste dag, forøges risikoen for at få problemer kraftigt.

Symptomerne udvikles ofte over længere tid, begyndende med fx enkelte, kortvarige episoder af sovende fornemmelser i fingrene, smerter i skulder/nakke området, hovedpine (ofte sidst på dagen) m.m. Efterhånden udvikler symptomerne sig til at være daglige, hvis man ikke reagerer er man i stor fare for få varige skader.

En undersøgelse blandt Teknisk Landsforbunds medlemmer viser, at 1/5 har moderate til svære smerter i armene, og altså har en risiko for at udvikle varige skader.

Risikofaktorer for at udvikle musearm/computerskader:

1. Computerarbejde mere end halvdelen af arbejdsdagen
  2. Høje krav til præcision (fx grafiker og multimediearbejde)
  3. Forkert indretning af arbejdsplads
  4. Lav indflydelse på arbejdspladsen

Arbejdsmiljøinstituttet (AMI) har opstillet en række forebyggende tiltag, som kan hjælpe med til, at man undgår de ovennævnte skader:

• Undgå at arbejde med ensidige bevægelser ved computeren i lang tid ad gangen.
  • Undgå at dobbeltklikke med musen. Brug den alternative mulighed som alle mus bør have – fx en særlig knap til dobbeltklik.
  • Skift mellem forskellige arbejdsredskaber. Gør det ondt i den ene side, hjælper det ikke blot at tage musen i en anden hånd.
  • Tag kroppens faresignaler alvorligt. Hyppig træthed, smerte, ubehag og stress er tegn på, at arbejdssituationen skal ændres.
  • Hold pauser fra computeren, hvor både krop og sind bedre kan slappe af.

Hvad gør behandlerteamet hos Aktiv Kiropraktik?

Har du ofte ubehag eller smerter i skulder/nakke området, kan det være en god ide at kontakte din kiropraktor for en nærmere undersøgelse og behandling. Behandlingen vil ofte bestå i ledmanipulationer og bløddelsbehandling kombineret med forebyggende tiltag såsom øvelser og analyser af bevægelser på arbejdspladsen. HUSK MASSAGE